Labels

donderdag 10 september 2015

Gameday - Nederland vs Kroatie

Vandaag gaan we het lekker simpel houden, vandaag ga ik alle ruimte gebruiken om het over de wedstrijd te hebben. Dit was namelijk de wedstrijd waar ik het meest naar uitkeek van alle groepswedstrijden. Waarom? Veel NBA talent en een aantal spelers die ik wel eens wilde zien spelen.

Laten we allereerst eens beginnen met zeggen dat Kroatie op de huidige FIBA rankings 1 plaats boven de Slovenen staat op #12. Dit verteld echter niet het hele verhaal aangezien de sterspeler van de Slovenen, Goran Dragic dit jaar niet meedeed en zijn broer die welliswaar ook op een NBA roster heeft gestaan toch echt een aantal maatjes minder is. Om deze rede vind ik dus al dat je beide teams niet kan vergelijken met elkaar. Laten we het roster van Kroatie eens van de beste tot de minste speler doorlopen.

Bojan Bogdanovic - Starter in het team van de Brooklyn Nets en goed voor ongeveer 22 minuten aan NBA speeltijd vorig jaar. Voor degene die het vergeten zijn. In 1 jaar speelt deze jongen dus net zoveel wedstrijden als een DBL speler in ongeveer 4 seizoenen speelt.

Dario Saric - Gedraft door de 76ers (die hem al jaren heel graag willen hebben) maar contractsituaties maken dat de buy-out uit het huidige contract van Saric te groot is voor Philadelphia om te betalen (hier zitten in Amerika restricties op). Ik heb van diverse bronnen gehoord dat Saric de beste Europesche speler in Europa is momenteel.

Mario Hezonja - Afgelopen draft met de #5 pick gehaald door de Orlando Magic.

Damjan Rudez - Speelt momenteel voor de Minnesota Timberwolves.

Ante Tomic - Center die al een aantal jaren tegen NBA niveau aanzat, aantal NBA teams hebben overwogen hem te halen maar zijn fysieke gesteldheid (nogal skinny) was vaak een reden het niet te doen. Speelt nu voor Barcelona.

Roko Ukic - 2 jaar in de NBA gespeeld bij oa de Toronto Raptors. Was voor die competitie eigenlijk net niet goed genoeg en was na 2 jaar weer via de achterdeur weg.

Luka Zoric - Lange carriere bij vele goede clubs in Europa, speelt momenteel bij Fenerbahce.

Hiernaast hebben ze nog een aantal jongens die ik zeer goede competities in Europa spelen momenteel.

Ik las gisteren een bericht over hoe de DBL jongens het allemaal niet bij kunnen benen en op hun tenen moeten lopen etc. etc. en dat ze wellicht niet op dit niveau thuishoren. Het spijt me zeer maar ik ben het hier totaal niet mee eens!

Als je "op papier" zou kijken (en veel van Kroatie fans waren het daarmee eens) dan zouden de Kroaten met het huidige team wat ze hebben samengesteld voor Eurobasket met een punt of 30 moeten winnen van het Nederlands team. Ik zeg hier nogmaals bij "op papier". Er zit zoveel NBA talent in dit team dat het onmogelijk zou moeten zijn voor het Nederlands team om ook maar dichtbij te komen. Zeker als je beste speler (althans hij speelt het hoogst van onze mannen) dan ook nog eens niet meedoet dan ben je "op papier" toch gewoon kansloos?

Zo werkt basketbal niet jongens! Het is hier heel erg simpel. Het Nederlands team heeft gisteren met zijn 11en (want Yannick Franke mocht eindelijk spelen) laten zien dat ze gewoon mee kunnen komen met dit Kroatie. Kom alsjeblieft niet met argumenten bij mij dat Kroatie niet serieus speelde, dat Nederland geluk had of iets anders want dat is allemaal onzin. Nederland heeft gisteren laten zien dat ze gewoon mee kunnen met de absolute wereldtop.

Wat ik wel moet zeggen is dat ik denk dat een aanpassing die Nederland (wellicht noodgedwongen) maakte hetgeen was waar sommige fans zoals ikzelf al 3 wedstrijden om roepen en dat is het volgende:

Remember hoe in de kwalificatie Roeland Schaftenaar de belangrijkste speler was? Hoe zijn 3 punters ontzettend belangrijk waren en hoe hij top was in het veld open trekken? Dat is iets wat wij tot gisteren niet gezien hebben. Heeft hij in de eerste drie wedstrijden uberhaupt meer dan 1 driepunter genomen? Doordat Toon gisteren met een kleinere line-up speelde waar op veel momenten 3 guards in naar voren kwamen werd het spel sneller, en hadden de centers van Kroatie moeite om naar buiten te komen wat of een open 3 punter opleverde of driving lanes opende voor Worthy of Charlon.

Dit is hoe we moeten spelen als Nederland. Als eerste alsjeblieft geen Kees Akerboom meer, helemaal niet. Verdedigend word hij aan alle kanten voorbij gelopen en als hij dan aanvallend ook nog eens niks kan brengen, waarom laat je hem dan spelen? Status, naam? Daarnaast pleit ik ervoor om Leon en Charlon samen op het veld te zetten! Leon had namelijk gisteren in 13 minuten speeltijd een Nederland high van 5 assists en is eigenlijk voor 90% bezig om zijn teamgenoten in het spel te krijgen en op de goede posities vrij te krijgen. Charlon aan de andere kant is vaak bezig om zijn eigen schot te creeeren. Niks mis mee, maar dat moet je niet willen op de 1. Een van de plays die dat gisteren ontzettend goed liet zien was een play waarbij Charlon 18 seconden de bal dribbelt (geen passes, geen dreiging) dan zijn man half voorbij drived om met 3 seconden te gaan de bal naar Nicolas te passen die 1 stap binnen de driepunts lijn staat. Hierom pleit ik om Charlon gewoon door te schuiven naar de 2 zodat hij kan doen waar hij goed in is (driven, scoren) en Leon erbij te zetten om de aanvallen op te zetten en structuur aan te brengen binnen die aanval. De starting line-up zou er dan als volgt uitzien.

Williams - Kloof - Slagter - Schaftenaar - De Jong

Op de bank heb je dan nog De Jong en Franke die je in kan wisselen voor een van de 3 guards die je erin hebt staan en Kherrazi die je als stretch 4 backup voor Roeland kan gebruiken. Mocht ons wapen (de rebound) dan niet goed gaan dan kun je altijd terug switchen naar een reguliere line-up. Ik zeg je hier, doet Nederland dit en hebben we het geluk dat de Grieken vanavond een aantal spelers rust geven omdat ze inmiddels al door zijn dan zie ik een goede kans voor Nederland om zich vanavond te gaan plaatsen voor de volgende ronde. Ik ga nog een stap verder, zelfs al rusten de Grieken niemand dan zie ik met bovenstaande line-up changes (zoals ze tegen Kroatie ookal deden voor momenten) hele goede kansen tegen de Grieken. Het interesseerd mij dan helemaal niks dat ze 10e in de wereld zijn want wij zijn de Dutch Lions en wij werken harder dan iedereen..

Keep surprising guys!!

#claimthelion

Geen opmerkingen:

Een reactie posten