Labels

woensdag 9 september 2015

Gameday - Nederland vs Slovenie



Na de wedstrijd tegen Macedonie, die in heartbreaking fashion verloren werd besloot Toon de mannen de gehele volgende dag vrij te geven. Dit gaf de jongens de kans om eens goed rond te kijken in de mooie stad die Zagreb heet. Dat leverde uiteindelijk dit mooie plaatje op bij het mooiste gebouw van Zagreb.

Hiernaast hebben we lekker geslenterd door Zagreb heen en kwamen we op diverse plaatsen andere Lions tegen. Ook kwamen we de sterspeler van de Griekse selectie tegen Giannis Antetokoumpho tegen met zijn familie (wat zijn ze allemaal lang). Ik zat nog even in twijfel om te vragen om een foto toen Giannis mij aankeek (had namelijk mijn Williams jersey aan) maar Leon zei me gelijk dat als ik dat zou doen we geen vrienden meer zouden zijn want Griekenland is uiteraard een van de tegenstanders van het Nederlands team. Ik heb toen nog even getwijfeld (want he het is een NBA ster) maar uiteindelijk toch maar besloten dat vriendschap voorgaat (haha, just kidding natuurlijk.. geen twijfel over mogelijk). Het belangrijkste van de dag was denk ik dat het voor de spelers een moment was om eens bezig te zijn met iets anders dan basketbal en daarnaast weer de batterijen op te laden voor de confrontatie met Slovenie (#13 van de wereld) de dag erna.

Zoals hierboven al gezegd staat Slovenie in de top van wereldse basketbal staat, bedenk dan eens dat ons Nederland niet eens voorkomt in de top-70 ranking die de FIBA op haar site heeft staan. Simpel naar deze standings kijkend zou je moeten concluderen dat dit geen makkelijke wedstrijd zal worden. Precies op deze manier begon de wedstrijd ook. Slovenie liep binnen 5 minuten naar een 10-0 voorsprong. Velen zullen op dat moment misschien al gedacht hebben dat Slovenie een maatje te groot was voor Nederland en dat werd dan luttele minuten later enkel erger toen Henk Norel het veld en de wedstrijd verliet met een blessure. Veel  teams zouden het hier opgegeven hebben. Nederland uiteraard niet.

Onder leiding van wie anders dan Worthy de Jong (1e helft) en Charlon Kloof (2e helft) wisten de Nederlanders zich terug te vechten in de wedstrijd en er zowaar tegen een van de topteams in de wereld (ik zeg het nog maar een keer) een wedstrijd van te maken. Helaas gingen er een aantal details fout in het laatste kwart waardoor het toch Slovenie was die aan het langste eind trok maar in mijn ogen is dit helemaal niet van belang.

Ja, Nederland heeft de wedstrijd verloren. Maar again zeg ik dat Slovenie een van de beste teams in de wereld is (volgens FIBA rankings) en Nederland komt in diezelfde ranking niet eens voor! Het gaat erom dat de Nederlandse basketballers het Nederlandse team nu ook tegen een echt topteam (want Georgie #54 en Macedonie #32 zijn toch een maatje kleiner) heeft laten zien dat het gewoon op dit niveau mee kan komen.

De komende 2 wedstrijden kan Nederland zich nog twee maal gaan bewijzen tegen absolute top teams in Kroatie (#12) en Griekenland (#10) en aan heel de wereld laten zien dat ook Nederland mee kan met de wereldtop.

Zou de NOS dit al opgevallen zijn?

Today in elk geval de gameday tegen Kroatie. Ik ben vol verwachting!

#claimthelion




Geen opmerkingen:

Een reactie posten