Labels

donderdag 17 maart 2016

De NBA GOAT (Greatest of all time)

Eigenlijk kijk ik nog helemaal niet zo heel lang naar basketbal. Het was bij ons thuis altijd voetbal totdat ik op een doordeweekse avond voor het eerst basketbal op de Nederlandse TV zag (toen nog Canal+). Het waren de Sacremento Kings in de Western Conference finals tegen de LA Lakers. Ja, de eerste wedstrijd die ik ooit keek is waarschijnlijk de allerbeste wedstrijd die ik ooit zal zien. Met meer dan 20 punten achterstaan en toch winnen! Zo begon mijn liefde voor de LA Lakers, een liefde die al snel zou overslaan op een liefde voor Kobe Bryant.

Sinds die tijd stond het eigenlijk altijd vast. Er was maar een GOAT en beste speler en dat was Michael Jordan. Natuurlijk heb ik deze geweldige speler nooit gezien buiten een aantal highlights maar als ik alleen al naar Bryant kijk (die zijn spel naar het spel van Jordan heeft gevormd) dan kan ik alleen maar denken hoe goed Jordan werkelijk was.

Toch hoor ik steeds meer geluiden dat er mensen zijn die beginnen te twijfelen aan deze statement. De namen van Abdul Jabbar (topscorer NBA), Magic Johnson (5 titels), Bill Russel (11 titels), Wilt Chamberlain (100 punten in 1 wedstrijd), Larry Bird (beste schutter tot 2010) en zelfs LeBron worden genoemd. Dat zet mij aan het denken over een punt waaraan ik nooit getwijfeld heb. Als ik je nu zeg dat de aarde plat is dan krijg je een beetje hetzelfde gevoel als ik nu heb in de GOAT discussie.

Nou ben ik een geweldig groot fan van statistieken, niet alleen in de NBA maar in alles! Dus waarom niet een statistische formule om de GOAT rankings te maken? Om statistieken kun je namelijk niet heen en als je er maar genoeg hebt dan zal het beeld wat je schets ook nog vrij nauwkeurig zijn. Echter is de vraag dan allereerst welke statistieken belangrijk zijn en daarnaast hoe belangrijk ze dan zijn?

Daar ga ik wel even over na denken..

Aan jullie de vraag! Wie is volgens jullie de GOAT?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten