Labels

vrijdag 4 september 2015

The road to Zagreb, Kroatie

Vorig jaar rond dezelfde tijd plaatste het Nederlands mannenteam sinds 25 jaar zichzelf weer eens voor Eurobasket (de basketbal variant van het EK). Natuurlijk dien je als Nederlandse fan bij zo'n spectakel te zijn en al helemaal als een van je vrienden (tijdens de kwalificatie en ervoor) voor het team uit mag komen. Een belofte is dan al snel gemaakt..

Een jaar later zit ik dan ook echt in Kroatie en thank god, Leon heeft het team gehaald, niet dat ik daar echt over twijfelde maar je weet maar nooit. Hoe zuur zou het geweest zijn als je een trip naar Kroatie plant en vervolgens de persoon waarvoor je het t meeste doet er niet bij is? Nou moet ik eerlijk zeggen dat dit omdat het mijn 2e vakantie deze zomer is en ik eigenlijk de rest van de zomer alleen maar aan het werk geweest ben dat ik me totaal niet voorbereid heb voor deze trip. Buiten het boeken van een vliegticket, het huren van een auto en het regelen van een appartement hadden we helemaal niks gepland. Het ging zelfs zo ver dat ik de dag voor vertrek nog aan het werk was en dat als resultaat had dat ik op de ochtend van vertrek om 5 uur al naast mijn bed stond om alsnog mijn spullen in te pakken.

Nu denken jullie vast, wat een geweldige planning! Dat was het inderdaad niet. Gelukkig heb ik geleerd dat de meeste leuke dingen vaak zonder planning komen en zo geld het voor mij ook met Kroatie. Wat moet je eigenlijk uberhaupt voorbereiden als je maar 10 dagen weg bent?

Zoals hierboven al gezegd op Woensdag (eergisteren) om 5 uur opgestaan om mijn spullen te pakken. Natuurlijk had ik in mijn hoofd wel een lijstje van belangrijke dingen die zeker mee moesten maar ik had me al neergelegd bij het feit dat ik ALTIJD essentiele zaken vergeet mee te nemen. Gelukkig valt het op deze Kroatie trip nog mee. De belangrijkste zaken die ik vergeten ben zijn; het verloopstukje voor mijn tablet (zodat je usb apparaten aan kan sluiten), zonnebril (Tja.. iemand zei dat het weer slecht ging worden..) en natuurlijk vergeet ik mijn TomTom te updaten met de kaarten van Kroatie. Die laatste was tot nu toe in elk geval de meest vervelende maar later daar meer over.

Gelukkig vlogen we pas in de middag om 14:15 dus dat gaf ons in elk geval de tijd om op ons gemak naar Schiphol te reizen! Waar ik echter het meest tegenop zag deze dag was het feit dat we afgezet zouden worden in Amsterdam door Sarah, de vriendin van Andre die ik tot toen nog nooit ontmoet had. Normaal gesproken is dit natuurlijk geen probleem alleen was het zo dat Andre zoveel over haar praatte en verteld had (positief) dat je daardoor toch zenuwachtig gaat worden.. (really though?). Gelukkig was ze super relaxt en waren uiteraard de zorgen weer eens voor niks. Fast forward een uur en ik zit lekker aan een biertje voor ik het vliegtuig in ga (fout nummer 1).


Na het plaatsen van deze foto op social media kreeg ik de volgende leuke reactie!




Twee halve liters later kom je er natuurlijk pas IN het vliegtuig achter dat je naar de WC moet en als er iets is wat ik niet doe is het naar de WC gaan in vliegtuigen, treinen etc. Gelukkig was het maar 2 uur vliegen naar Zagreb en had onze vlucht maar een minuut of 20 vertraging.

Eenmaal daar was een taxi snel gevonden en stonden we voor het officiele hotel van Eurobasket want daar zat onze car-rental. Volgens mij mogen de jongens van het Nederlands team totaal niet klagen want het zag er allemaal supergoed en verzorgd uit!

Na een uur rondgereden te hebben, het vliegveld te hebben gezien en ons appartement en de eigenaar ontmoet te hebben kon ik al een paar conclusies verbinden aan onze eerste dag in Kroatie.

1. Kroatie is veel meer ontwikkeld dan ik verwacht had. Misschien kijk ik teveel TV maar ik had een afgetrapt boeren landschap verwacht met heel veel vervallen gebouwen. Zo zie ik het hele oostblok voor mij. Natuurlijk was ik nog nooit in oost-europa geweest dus kon mijn mening ook niet echt ergens op gebasseerd zijn. Nu kan ik zeggen dat het mij doet denken aan Frankrijk. Alles is iets minder onderhouden dan in bijvoorbeeld Nederland maar het is prima te doen! Het landschap daarintegen is ver van boerenland. Geweldige bergpartijen, bossen en mooie steden (Zagreb, Rijeka.)
2. De vrouwen zijn ALLEMAAL bloedmooi!
3. De mensen zijn zo aardig en vriendelijk dat ik denk dat als ik dit in Nederland mee zou maken dat ik automatisch achterdochtig zou worden.




Al deze indrukken en gedachtes maakte mij nogal moe dus van de eerste dag is niet veel meer gekomen dan in het centrum van Zagreb een hapje eten (bij een American steakhouse natuurlijk) en een biertje drinken. Hierna was het snel over..


In de volgende blog, de dagtrip naar Rijeka.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten