Labels

zondag 6 september 2015

Rijeka en het computermuseum

Allereerst moet ik zeggen dat ik er hartstikke blij van word als zoveel mensen geinteresseerd zijn in de verhalen die ik schrijf, ookal ging de eerste blog nog eigenlijk helemaal niet over basketbal! Leuk om de reacties, suggesties voor dagtrips en alle andere opmerkingen te lezen en ik zou zeggen keep them comin'. 

Zoals je weet waren wij officieel de eerste Nederlanders in Zagreb voor het Eurobasket toernooi. Het Nederlands team maar ook veel van de aanwezige pers kwamen een dag later of in sommige gevallen zelfs twee dagen later aan dan wij in Zagreb. Dit is door ons met twee redenen gedaan. Allereerst waren we gewoonweg op zoek naar de goedkoopste manier om in Zagreb te komen, vandaar de eerdere vlucht en ook latere terugvlucht dan velen. Hiernaast vond ik ook dat als ik toch in Kroatie zou zijn, waarom niet wat langer zodat ik ook kan genieten van sommige van de andere zaken die Kroatie te bieden heeft. Vandaar dat we uiteindelijk gekozen hebben voor een trip van 10 dagen, dit terwijl Eurobasket in feite maar 5 dagen duurt.

Dat betekende dat we gisteren een hele dag hadden om de omgeving te verkennen. Het Nederlands team en sommige van onze kenissen zouden pas die middag rond een uur of 4 in Zagreb aankomen. Na de verbazing dat Kroatie aan een zee lag (eerlijk gezegd heb ik dit nooit geweten!) was de keuze snel gemaakt om in elke geval richting de kust te gaan. Dit was tenslotte maar een uur of 2 rijden. Van alle mooie kustplaatsen die ik op de kaart kon vinden kende ik er slechts 1 bij naam, namelijk Rijeka. Hoe ik deze plaats ken is natuurlijk voor de Feyenoord / voetbal fans onder ons omdat Feyenoord in 2014 voor de voorronde van de Europa League het op moest nemen tegen HNK Rijeka. Normaal gesproken blijft zo'n wedstrijd niet zo lang bij, maar in dit geval wel! Feyenoord had namelijk volgens de commentator een spits van Rijeka aangeboden gekregen voor een bedrag van 1 mln euro maar deze spits was volgens de Rotterdammers niet goed genoeg, maar scoorde later in 1 wedstrijd wel 3x tegen Feyenoord, PIJNLIJK.

Rijeka werd het dus! 
2 uur in de auto te hebben gezeten kwam ik tot de conclusie dat Rijeka zowel heel dicht bij de Sloveense grens lag maar ook heel dichtbij de Italiaanse grens, weer zoiets wat ik niet wist.. Misschien had ik vroeger toch wat beter mijn best moeten doen met het leren van Oost-Europa. Onderweg was het genieten. Mooi glooiend heuvel landschap en veel bosrijk gebied. Gewoonweg een prachtige omgeving om in te rijden. Echt, ik raad alle Zagreb gangers aan om als ze de tijd hebben gewoon lekker een stukje te gaan rijden buiten deze stad! Gegarandeerd dat je wat moois tegen zult komen.





Eenmaal aangekomen in Rijeka (zonder navigatie trouwens) zijn we het mooie centrum doorgelopen en erna zijn we doorgegaan naar de haven. Hier stopten we even om via hun internet te bekijken wat we in de buurt voor leuke dingen konden doen toen er een jongen van een jaar of 20 op ons af stapte. Beide keken we hem aan met een vragende blik en beide hadden we er niet over nagedacht dat Andre in een Nederlands team shirt liep van Leon. De jongen heeft waarschijnlijk 5-10 minuten met ons over basketbal staan praten en kwam daarna enigzins aarzelend terug om een foto met Andre te maken, iets wat Leon zelf in Nederland nooit zou meemaken, laatstaan zijn broer. De sport leeft in dit land en wat ik mij door locals heb laten vertellen is het de 2e of 3e sport na uiteraard voetbal en wellicht tennis. Dat beloofd wat te worden morgen!!

Uiteindelijk kwamen we na wat zoeken op tripadvisor uit op het Speelgoed & Computermuseum, wellicht niet de eerste keuze die je zou maken maar de enkel positieve reviews gaf ons het gevoel dat er hier wel wat leuks te zien was. Hadden wij even gelijk! Het museum was eigenlijk meer een prive verzameling van een van de aardigste Kroaten die ik tot nu toe op deze trip tegengekomen ben. De beste man liet ons eerst zelf rondlopen in het Speelgoed museum wat meerdere momenten opleverde van "hey, daar heb ik vroeger ook mee gespeeld" tot zelfs exacte kopieen van speelgoed wat we zelf vroeger ook hadden, heel vet allemaal!

Het nationaal theather, nagemaakt met 40.000 lego blokjes.

Hierna zijn we naar het computer gedeelte gegaan, wat in een ander gebouw iets verderop zat en de eigenaar heeft ons hier een persoonlijke rondleiding van ongeveer 1,5 uur gegeven om alle zaken die hij had gekocht, gekregen en verzameld met veel passie met ons te delen en wat had hij een vette spullen! Van elke console die er OOIT geweest is tot de eerste computers, modems en zelfs apparaten die in gebruik waren in de oorlog en ervoor. Het meest indrukwekkende (naast de vele consoles, die overigens allemaal werkte en waar we gewoon op konden spelen) was de harde schijf die deze man bezat. Het was het allereerste exemplaar uit de 70' met een opslag capaciteit van 1 GB. Hieronder de foto:












Na natuurlijk veel te lang zijn blijven hangen in dit museum was het inmiddels alweer een uur of 5, wat betekende dat het Nederlands team net geariveerd was in Zagreb. Wij hoopte natuurlijk dat we die avond Leon even zouden kunnen zien maar bij terugkomst rond 7 uur was niets minder waar; De jongens waren alweer aan het trainen! Ze zeggen niet voor niets; Een goede voorbereiding is het halve werk! Dan maar de dag erna dachten we.. haha.. Waren wij even fout want ook hier zat het schema van het Nederlands team weer bomvol en hadden de spelers weinig tot geen vrije tijd!

Dit alles natuurlijk om vanmiddag om 3 uur een geweldige eerste partij af te gaan geven tegen de Georgiers, een team met niet minder dan Zaza Pachulia op het roster. Hiernaast hebben ze nog een speler die een aantal jaren in de NBA heeft gezeten in Tonike Shengalia.

In de volgende, korte blog zal ik mijn mening geven over de wedstrijd van vandaag en zal ik de fans in Nederland ook even helpen aan de beste manieren om de wedstrijd te kunnen volgen vanuit ons koude kikkerlandje!

#gameday

#claimthelion

Geen opmerkingen:

Een reactie posten