Labels

vrijdag 4 maart 2016

Van injuryprone naar GOD

Waarom leven wij als mensen zo in het NU? Waarom is alles wat nu gebeurd zo veel meer aanwezig dan iets wat gisteren gebeurd is?

Ik stoor mij hier zo ontzettend erg aan.. SOMS

In het jaar 2011-2012 mede door het feit dat de LA Lakers zo slecht waren ga je naast je eigen team naar andere teams kijken en in mijn geval had ik altijd plezier van het kijken van wedstrijden van OKC en GSW. Vooral laatstgenoemde.. Was altijd fan van Monta Ellis (en zijn speelstijl) en met nu mijn favoriete commentator als coach was het vaak een genot om naar te kijken. Dat was overigens het jaar dat Stephen Curry in zijn 3e seizoen zat en een van mijn favoriete spelers Klay Thompson in zijn eerste seizoen zat (doordat zijn vader bij de Lakers heeft gespeeld). Geloof mij dat dit jaar Stephen Curry niks bijzonders was en ja, Klay Thompson had hogere gemiddeldes dan Steph.

Ik was een van de weinig mensen die snapte waarom ze een geblesseerde Bogut ruilden voor hun sterspeler op dat moment Monta Ellis (hij was tenslotte al een van de beste verdedigende centers in de NBA) en ook ik snapte dat een 23 jarige Steph en een 21 jarige Klay best de rol van Monta wel zouden kunnen overnemen. Overigens niet onbelangrijk om deze trade echt in een goed licht te zetten, de starting center van de Warriors was Andris Biedrins. Ook hij heeft ooit 3 goede wedstrijden gespeeld. Eerlijk gezegd dacht ik op dat moment eigenlijk dat Klay die rol zou opvullen, over Stephen had ik namelijk geen hoge mening. Hoewel hij leuke dingen deed miste hij dat jaar meer dan 50 wedstrijden en de aard van zijn blessure (enkel) gaf mij het gevoel dat hij wellicht een carrière ging hebben met veel blessures.

Je hebt dan dus een core van Steph - Klay - Bogut waarvan er 2 bijna het gehele seizoen miste (Steph en Bogut). Toch wonnen ze met een bunch of nobodies nog 23 games onder Mark Jackson. Ik was eerlijk benieuwd wat dit team healthy konden doen. 2012 en 2013 werden er 47 en 51 wedstrijden gewonnen. Zowel Klay als Steph speelde goed al zat ik eerlijk gezegd te wachten op het moment dat Steph weer geblesseerd zou raken, dit gebeurde uiteraard niet en een nieuw team was geboren. Natuurlijk hadden veel fans nog geen moment omgekeken naar een Steph Curry of de Golden State Warriors maar dat maakte niet uit. Ze speelden frivool en deden het eigenlijk voor het grootste gedeelte zonder echte inside presence. Hun beste inside speler in die hele periode was David Lee (die overigens toen nog vrij aardig was!).

Nu, 2 jaar later zijn de Warriors het beste team in basketbal en kunnen ze historie schrijven. Nee, ook ik had nooit verwacht dat ze zo ver zouden komen maar met goed management en goede drafting konden ze toevoegen aan de core die ze al hadden (Green & Barnes), als je hieraan een All-star als Iguodala kan toevoegen (vergeet niet dat dit de sterspeler van de 76ers was, de speler waarvoor de 76ers Iverson traden zodat Iggy de nieuwe ster kon zijn). Ook had ik nooit verwacht dat Stephen Curry zou transformeren in Chef Curry en de dingen zou gaan doen die hij het laatste 1,5 jaar heeft laten zien. Weinig mensen hadden dit verwacht.. Althans.. Ik hoor mensen nu over de scouting reports van Curry praten.. over hoe iedereen het fout had.. Maar geloof mij als je daadwerkelijk toen GSW basketbal keek dan had ook jij dit niet verwacht.. Blessures, een rol achter Ellis, het overschaduwd worden door Klay op momenten waren allemaal factoren waardoor dit niet in de lijn der verwachtingen lag. Dus nee kom niet met het argument dat jij dit wel verwacht had..

Deste mooier is het dat een unselfish (althans zo lijkt het) super schutter als Curry kan uitgroeien tot een ultieme ster, in minder dan 2 jaar tijd. Echt ik geniet hier met volle teugen van.. Ik geniet met volle teugen van de quest van de Golden State warriors om een legendarisch record naar beneden te halen en eerlijk gezegd hoop ik ergens dat ze het gaan halen. In de tussentijd ben ik niet alleen fan van de speelstijl van Klay Thompson, inmiddels heeft Curry mij ook verwonnen, maar vooral de emotie van teamgenoot Draymond Green doet het hem voor mij. Het is een genot om naar te kijken. (vele malen beter dan het afscheidsseizoen van Kobe, ik die dit zegt is alles zeggend).

Echter heeft dit zijn keerzijde..

Stephen Curry is goed, heel goed, fenomenaal goed zelfs de afgelopen 1,5 seizoen. Don't ever get that wrong. Maar blijkbaar is 1,5 seizoen ook goed genoeg om het beste seizoen ooit te hebben, de 2e beste speler ooit te worden (volgens 2K in dit geval), de beste speler in de NBA te zijn, en een top 10 speler all-time te worden. 1,5 seizoen..

Ik zie spelers als Tim Duncan, Kevin Garnett, Vince Carter, Kobe Bryant, Allen Iverson, Paul Pierce, Dirk Nowitzki 12-18 jaar hard werken om iets te bereiken, kampioenschappen te winnen en in veel discussies zal de helft van dit lijstje niet in de HoF komen, niet in de top-20 beste spelers allertijden staan en eerlijk gezegd ben ik het met sommige van die discussiepunten helemaal eens hoor. 16 jaar lang ben ik al fan van de Los Angeles Lakers en in het specifiek Kobe Bryant en altijd zijn er twee discussies geweest. 1. Is hij beter dan Jordan (of kan hij in elk geval meer winnen) en 2. Kan hij de All-time leader in punten worden (en waar staat hij dan op de all-time list). Kobe heeft heel veel records gebroken, kampioenschappen gewonnen en ons in elk geval 17 hele goede jaren gegeven. 

Die discussies werden natuurlijk allemaal iets minder relevant toen ene LeBron James in de NBA kwam. Alleen om die rede al mag je een speler niet! Als winnaar (een mentaliteit die ik gelukkig/helaas heb) kun je niet duimen voor je vijanden en dat was James voor Kobe. Om diezelfde rede ben ik ook nooit fan geweest van Steve Nash, Tim Duncan etc. omdat ze een bedreiging vormde voor mijn favoriet. Overigens moet je het niet fan zijn van een speler niet verwarren met haten want ik ben duidelijk onder de indruk van LeBron, ik weet hoe goed deze jongen al jaren is en weet met vrijwel zekerheid te zeggen dat hij in elke categorie (behalve winnen) beter zal zijn dan Kobe als het eind dan eindelijk komt voor King James. Veel van mijn kritiek komt dan ook door zijn gedrag, niet prestaties.. maar ik dwaal af! LeBron heeft 5 finales op rij gehaald (ookal is het de East, still impressive) 2 titels, 4 MVP's en in elke statistische categorie doet hij mee, zelfs in jaren als deze als hij er blijkbaar niet zoveel moeite voor doet. LeBron is zeker een top-10 speler OOIT, de beste speler van de laatste 10 jaar etc. Zo kan ik ook een case maken voor de andere opgenoemde spelers maar je snapt mijn punt..

Stephen Curry heeft met 1,5 seizoen dit allemaal ongedaan gemaakt. 1,5 seizoen goed spelen.. Zet dit eens af tegen 17 jaar goed spelen in het geval van Kobe en 13 jaar goed spelen in het jaar van LeBron. 1,5 jaar is genoeg om Stephen Curry boven alle legendes van de afgelopen 10 jaar te plaatsen. Genoeg om Curry in 1 adem te noemen met Jordan.

Wat heeft Curry precies gepresteerd? Hij speelt in een team wat tot perfectie om hem heen gebouwd is, is de GM van de Warriors dan ook de beste GM allertijden? Nee, maar zonder grappen. Curry speelt hoe je het ook wend of keert met de 2e beste schutter uit de NBA, 4 van de waarschijnlijk 20 beste verdedigers in de NBA die allemaal op Bogut na ook nog een heel flexibel zijn (lees: kunnen meer dan 3 posities verdedigen). Ze hebben in dat team 8 spelers die potentieel voor andere teams kunnen en zouden starten. Hun 13e speler krijgt nu minuten bij een ander team, dit terwijl hij voor Golden State nog geen wedstrijd gespeeld heeft. Je gelooft niet wat ik zeg? Want uiteraard is dit hele seizoen allemaal de verdienste van Curry en van niemand anders.. Niet van Kerr, niet van de GM, niet van de verdedigende kwaliteiten van zijn teamgenoten etc. 

De statistieken dat de Warriors MET Curry dit seizoen zullen uitkomen op een record van 75-7 wat onmiddelijk het beste seizoen OOIT zou zijn. Groot gedeelte de verdienste van Curry natuurlijk maar volgens diegene die zeggen dat dit ALLEMAAL door Curry komt schrikt om te zien dat de Warriors volgens de statistieken in een seizoen ZONDER Curry toch op 57 wins zouden uitkomen. In de meeste seizoenen toch genoeg om 1e in de NBA te worden.

Onthou dit goed! Ik probeer hierin niet Curry onderuit te halen. Tegendeel. Ik probeer alle casual fans die niet verder dan namen en statistieken kijken onderuit te halen. De Golden State Warriors zijn een case waarin ze in 5 jaar tijd van slecht en directieloos naar geweldig en historisch goed kan gaan door de goede moves te maken, vertrouwen te hebben en natuurlijk een hele flinke dosis geluk want je kunt niet verwachten dat je 20 moves maakt en ze alle 20 goed uitpakken en toch is dat wat lijkt de gebeuren bij de Warriors, alles valt goed uit. Zie onderaan het team van 2011. Dan snap je wat ik bedoel :).

Vanuit mijn mening is Curry de aanvallende motor van de Golden State Warriors, de beste speler van de Warriors en zonder twijfel zou hij unaniem de MVP moeten winnen, ookal speelt hij geen enkele wedstrijd meer dit jaar. Echter blijft het daar bij voor mij.. Als ik voor 1 seizoen een Franchise zou moeten beginnen dan zou ik nog steeds altijd LeBron kiezen omdat je weet dat hij waar dan ook het maximale uit een team haalt (en ver komt). Zou ik een heel team mogen kiezen dan word het uiteraard de Warriors. Mocht Curry ook nog 60% van zijn niveau kunnen doortrekken voor de komende 5 jaar, samen met 60% van het succes wat hij tot nu toe had dan maakt hij een goede kans om meerdere kampioenschappen te winnen, de HOF te halen en wellicht een van de beste spelers ooit te worden, echter zal ik dit niet na 1,5 goed seizoen al vergeven.. Anderhalf seizoen..

En ja, ik ben ervan overtuigd dat 80% van jullie bij het horen van Curry en die eerder genoemde legendes dat 80% voor Curry kiest, dat 80% Curry de beste speler vind, dat 80% vind dat Curry de grootste is.. na 1,5 jaar..




Ps. Hoelang zou het duren voor de eerste keer het woord hater langs komt..


1 opmerking:

  1. Haters gonna hate. Ondanks dat je het zegt niet te willen doen, doe je het wel. Talent van Curry in '10/11/12 was bij iedereen bekend, door z'n blessures echter kon hij niet consistent van waarde zijn. Feit dat hij, na een seizoen (11/12) van 55 gemiste wedstrijden oid alsnog een 4-jaar $44 miljoen contract kreeg zegt genoeg. Hij was toen al een max-player qua talent, alleen z'n gezondheid was een risco. Door focus op z'n core te leggen qua fysiek is hij z'n blessuregevoeligheid kwijt geraakt en kon hij zich ten volle ontwikkelen de afgelopen jaren. In de Marc Jackson era is hij met stappen vooruit gegaan, maar toen was er al de vraag wat Curry in een niet-iso offense kon. Verwachtingen waren dat het een stuk meer was dan hij toen kon laten zien.

    Voor de volledigheid; 1e 3 seizoenen van Curry 17.5, 18.5 en 14.5 ppg. 47% FG's en 44% 3'tjes, met 6 assists. Punt was z'n blessure gevoeligheid, maar dat hij een goede speler was wist iedereen. Niemand verwachtte dat hij zo goed zou zijn als hij nu is natuurlijk. Natuurlijk was er de knock op z'n defense, de 'undersized voor een PG', niet genoeg playmaker, etc.

    Volgens mij is het punt wat jij probeert te maken dat je de Curry hype-train niet terecht vind. Alleen genoot jij vorig jaar net zo hard als iedereen van Curry en de Warriors. Dat media, marketing, etc. hem wellicht 'overhyped' (kan dat, als je 55-5 bent, 31 ppg maakt op 51% FG's, 47% 3'tjes, 5 per wedstrijd, en nog iets van 6/7 apg, 2+ spg?) is iets waar wij misschien niets aan kunnen. Maar daardoor laat ik mijn plezier niet verpesten, jij wel zo te horen. Ik wil je toewensen dat je kan genieten van de Warriors, net zoals mensen dat niet konden bij LeBron of bij Kobe. Just enjoy greatness.

    BeantwoordenVerwijderen