Labels

woensdag 13 maart 2013

De opkomst van de mobiele telefoon



Al tijden ben ik erg geintrigeerd door de technologische veranderingen in de maatschappij en vooral de snelheid waarmee dat gaat. Ik ben in dit fenomeen geinteresseerd, niet omdat ik nou zo technisch aangelegd ben en wacht op elke nieuwe iPad of iPhone die uitkomt maar meer vanuit het oogpunt van transitie en sociale ontwikkeling vind ik het een erg interessant onderwerp.
Een van de weinige dingen die ik me nog heel goed voor de geest kan halen van de tijd dat ik nog een zorgeloos leven kon leiden was de uitvinding van het internet (althans mijn eerste gebruik ervan). Ik heb mij destijds afgevraagd wat ik in hemelsnaam aan moest met dit goedje en nooit zou ik denken dat juist dit “internet” tegenwoordig zo’n grote invloed op ons leven heeft.
Tegenwoordig gebruiken we internet voor alles: Het checken van de bustijden, om werk/huiswerk te kunnen doen en om de sociale contacten te onderhouden. Vandaag de dag heeft 58% van de Nederlandse bevolking al internet op zijn/haar telefoon. Vele zien dit als handig en hoewel het zeker handig is brengt het in mijn ogen ook een groot probleem met zich mee, wat als het mij opvalt anderen (lees: ouderen) zeker zal moeten opvallen.
Sociaal achterhaald
Waar wij vroeger al het gemak hadden van diensten als MSN om onze sociale contacten buiten school te spreken zijn er tegenwoordig tal van manieren om in contact te blijven met je sociale achterban. De keuze is oneindig met platformen als: Facebook, Twitter, Netlog, Hyves, Ping, Whatsapp etc.
Waar wij vroeger (en zo oud ben ik nou ook weer niet) welliswaar vaak op MSN zaten, spraken we onze vrienden/vriendinnen ook vaak buiten school en was je meer buiten te vinden als achter de computer. Als ik zou zeggen dat tegenwoordig de jeugd waarschijnlijk meer tijd binnen met computer, xbox etc doorbrengt dan buiten dan zal hoogstwaarschijnlijk bijna iedereen mij zonder enige twijfel gelijk geven maar ik denk dat we zelfs een stapje verder kunnen gaan! Ik denk dat de tegenwoordige jeugd meer tijd in/op zijn mobiel doorbrengt om sociale contacten aan te halen dan dat ze daadwerkelijk sociaal bezig zijn (in het echt). Het zou zelfs zomaar kunnen dat de verhouding telefoon tijd met sociale tijd zelfs 2/1 is.
Nou is dit feit opzich nog niet zo heel erg want schadelijk zal het niet voor je zijn (althans niet direct) maar toch vind ik het persoonlijk al opvallend hoe erg de ontwikkeling op dit gebied is gegaan sinds de afgelopen 10 jaar. Hoe zal dit zijn over 10 jaar?
De uitkomst die ik verneem door deze verandering is dat er steeds meer jeugdige mensen rondlopen die moeite hebben om dingen direct tegen anderen te zeggen, zichzelf niet meer goed kunnen verwoorden en daar houd het waarschijnlijk niet mee op.
Dat deze ontwikkeling niet goed is voor het sociaal vermogen van de huidige jeugd lijkt me duidelijk en de vraag is hoe dit in de toekomst zal veranderen of wellicht verergeren.
Ik ben erg benieuwd wat jullie hiervan denken?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten