Labels

donderdag 31 maart 2016

Genaaid worden door je eigen gemeente? #Amersfoort

Voor mij is dit al langere tijd een probleem, maar tot nu toe heb ik er nooit 'last' van gehad (Lees: een bekeuring gehad) tot eergisteren.. mijn verjaardag nota bene..

Laten we beginnen bij het begin.. het begin van de irritaties met de gemeente Amersfoort en de manier waarop ze met dingen omspringen.

Ik heb inmiddels al 9 jaar mijn rijbewijs en eigenlijk is dit een probleem van vooral de laatste 2 jaar aan het worden. Ik woon in een straat waar we met zo'n 20 huizen zo'n 18 parkeerplaatsen moeten delen. Dit was nooit een probleem maar met een aantal nieuwe bewoners staat de teller voor die 20 huizen op wellicht 30 auto's. Je snapt het probleem al?

Als je na 18:00 thuis komt van werk dan weet je 1 ding zeker, er is geen parkeerplaats.. Met zijn allen lossen we dit op zich goed op door de ménsen met 2 auto's de grootste plaatsen te geven zodat ze hun 2 auto's precies achter elkaar kunnen parkeren zodat ze maar 1 plaats gebruiken. Toch gebeurd het standaard dat er 3-5 mensen geen parkeerplaats kunnen verkrijgen. Al deze mensen gebruiken de plaatsen op de stoep om te parkeren. We parkeren allemaal zo dat je er gewoon met fiets of kinderwagen langs kan en de auto's niet vervelend in de weg staan. Prima oplossing voor een klote situatie toch?

Nou nee.. inmiddels heb ik al 2x een waarschuwing gehad onder mijn ruitenwisser dat op de stoep parkeren niet mag.. wat moet ik dan? Op straat parkeren? Auto in een andere straat parkeren? (En het probleem verschuiven) of mijn auto verkopen? Ik dacht altijd dat dit maar een probleem van de gemeente Amersfoort zou zijn.. zij leggen namelijk deze parkeerplaatsen aan?
Nou is het vervelend maar zolang je geen bekeuring krijgt is het geen probleem toch? Nou op de 29e kreeg ik er een.. niet thuis, voor de deur maar ergens anders in een soortgelijke situatie..
Ik ben voor mijn studie werkzaam in Amsterdam bij Stay-Okay en ga elke werkdag braaf naar Amsterdam Oost om te werken. Nou zou ik lekker het milieu kunnen verkloten door elke dag op en neer te rijden naar Amsterdam, echter vond ik het een beter idee om files te vermijden en een treinabonnement te kopen.

Elke ochtend rijd ik dus braaf naar station Schothorst en parkeer daar om de trein te halen naar Amsterdam. Op Donderdagen en Vrijdagen nooit een probleem.. dan werken er blijkbaar minder mensen..

Maar op Maandag, Dinsdag, Woensdag komt het geregeld voor dat de parkeerplaats bij het station vol is.. wat doe je dan? Met geen andere parkeer mogelijkheden in de buurt en een trein die je moet halen? Dan zet je je auto zo neer (net naast het uiterste parkeervak) zodat niemand er last van heeft, ze er met de auto gewoon langs kunnen rijden en je alsnog je trein kan pakken.
Als ik kom rond 9 uur dan staan er elke dag standaard ongeveer 10 auto's zo geparkeerd want daar is de ruimte voor. Niemand heeft er last van en toch kunnen er net iets meer auto's staan. Toch hadden we allemaal tot mijn verbazing een bekeuring eergisteren.

Nou kan je zeggen eigen schuld, moet je maar in de vakken parkeren. Mijn vraag is echter hoe een gemeente überhaupt boetes van €90,- kan uitschrijven terwijl ze zelf deze parkeerplaats gemaakt hebben in de hoop mensen te stimuleren de trein te pakken (wat we ook doen) en het overduidelijk is dat deze parkeerplaats (wat tevens de enige parkeer mogelijkheid is aan die zijde van het station, om aan de andere zijde te komen ben je minimaal 10 minuten kwijt, en daar zit geen parkeer mogelijkheid) veel en veels te klein is.

Hoe kun je met een goed geweten deze boetes uitdelen als je zelf het probleem creëert? Betalen we daar onze belasting voor?

Uiteraard ken je mij en weet je dus dat dit ook per brief naar de gemeente gestuurd zal worden, ben benieuwd hoe ze ongetwijfeld gaan proberen het probleem bij ons burgers te leggen.. Ben benieuwd..

UPDATE:
De gemeente reageert naar aanleiding van de blog :o


Geen opmerkingen:

Een reactie posten